Gra stworzona podczas LAG w 2015 r.
LAG - Festival Of Art and Independent Games
2016-06-27 - 2016-07-03
Gra jako dzieło sztuki czyli Festival of Art and Independent Games
Od 27 czerwca do 3 lipca 2016 r. Cieszyn stanie się stolicą fanów emocji, przeżywanych przed ekranem komputera lub za konsoletą. A wszystko to za sprawą Festival of Art and Independent Games (zwanego również bardziej swojsko Letnią Akademią Gier), organizowanego przez Uniwersytet Śląski i adresowanego zarówno do fachowców: projektantów gier, naukowców i studentów, jak i do fanów oraz sympatyków grania jako formy spędzania wolnego czasu.
Prezentacje najlepszych prac dyplomowych absolwentów jedynego w Polsce kierunku „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej”, warsztaty i wykłady wybitnych specjalistów, ale także koncerty i happeningi – wszystko to, i jeszcze więcej, czeka na wszystkich, którzy zjawią się w Cieszynie. Na festiwalu zagra zespół Percival, którego utwory zostały wykorzystane w ścieżce dźwiękowej gry „Wiedźmin 3: Dziki gon”.
Festival of Art and Independent Games to przedsięwzięcie kilkuletnie i międzynarodowe, które współorganizują również: Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Cyryla i Metodego w Trnavie. Wydarzenia festiwalowe potrwają kilka dni, ale sam projekt jest zakrojoną na szeroką skalę próbą przybliżenia niezwykle nowatorskiej dziedziny, jaką jest działający od 2012 roku w Cieszynie na Wydziale Artystycznym kierunek „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej”. To już pewne – gry stają się przedmiotem analiz biznesowych, naukowych i artystycznych.
„Czas skończyć z myśleniem o grach komputerowych wyłącznie w kategorii popularnych „strzelanek”. Gry, zwłaszcza produkcje niezależne czy projekty o charakterze artystycznym, często poruszają nasze emocje i dotykają istotnych problemów – są piękne, mądre i ważne. Pozwalają graczom doświadczać sztuki w nowy sposób. Gry wideo to też żaden nowy pomysł ani rewolucja w historii sztuki. Są konsekwencją naturalnego rozwoju – to ewolucja. Dlatego też czerpią z kultury bardziej niż chcemy to dostrzec. Niestety, najczęściej spotykamy się z uporczywą krytyką samego medium bez żadnej refleksji nad przesłaniem. Prawdą jest, że bardzo wiele gier na tę krytykę zasługuje. Gry wideo przechodzą drogę podobną do filmu czy fotografii we wczesnym okresie rozwoju, o których każdy dzisiaj wie, że są sztuką. Gry muszą tę pozycję wywalczyć i udowodnić swoją wartość” – zaznacza prof. Małgorzata Łuszczak, wybitna twórczyni w dziedzinie grafiki i rysunku, ceniona wykładowczyni i popularyzatorka kultury wizualnej.
Do Cieszyna przyjadą wybitni specjaliści, którzy opowiedzą o swojej pracy – m. in. Marek Madej, którzy pracował przy jednej z części „Wiedźmina” oraz z samym Larsem von Trierem podczas realizacji „Melancholii”. Oprócz niego tematykę gier przybliżą: Marcin Przybyłowicz, kierownik muzyczny w projekcie „Wiedźmin 3: dziki Gon”; Grzegorz Przybyś, współtwórca studia Division 48; Konrad Czernik, dyrektor artystyczny w firmie Techland; Luką Najbrt – współtwórca programów telewizyjnych i reklam; Krzysztof Kusak – business development manager w Vivid Games, Aleksander Caban – dyrektor artystyczny w Carbon Studio czy Denisa Janska – artystka, pracownica Uniwersytetu w Ostrawie.
Ambicją projektu, którego Letnia Akademia Gier jest częścią, jest również edukacja młodego pokolenia, dla którego wirtualny świat jest środowiskiem naturalnym. LAG Arena to konkurs na koncepcję gry, który będzie skierowany do uczniów szkół średnich z Polski, Czech i Słowacji.
„To, co zobaczymy i usłyszymy w Cieszynie to efekt często kilkuletnich działań. Letnia Akademia Gier to propozycja dla wszystkich i okazja do zajrzenia za kulisy tajemniczego i interesującego procesu, jakim jest projektowanie gier” – dodaje Anna Smolarek, koordynatorka projektu.
Projekt „Festival of Art and Independent Games” jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Partnerami wspierającymi działania merytoryczne są: Miasto Cieszyn i Agencja Rozwoju Przemysłu.
Informacje