Kwiecień 2025 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
„Zupełnie inna Bajka” to tytuł sztuki teatralnej Johna Whitewooda . Chciałoby się zapytać: „Dlaczego inna?” I chciałoby się udzielić odpowiedzi: „Przecież bajka, to bajka. Każda jest przypowieścią, której rozwiązanie prowadzi do wysnucia konkretnej nauki, morału.” A jednak... Komedia pod tym tytułem jest nietypowa, ponieważ została skierowana do dorosłych, co oznacza, że autor wyłamał się ze stereotypowego myślenia, iż głównym odbiorcami tego gatunku powinny być dzieci.
Pochodzący z Wielkiej Brytanii John Whitewood jest autorem kilkunastu sztuk wyemitowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przez telewizję i radio BBC. W roku 1994 postanowił zostać nauczycielem języka angielskiego w Cieszynie. Wówczas poznał panią Lucynę Krzanowską, z którą zawarł związek małżeński. Oboje odkryli wspólną pasję i L. Krzanowska została tłumaczką jego sztuk na język polski. Wspólnie zaangażowali się również w działalność grupy teatralnej „Baj(k)arze”. Grupy założonej z inicjatywy J. Whitewooda w 2010 r., a skupiającej aktorów-amatorów, z poświęceniem doskonalących swoje aktorskie umiejętności, po to by przekaz był dla widza przyjemnością i niezapomnianym przeżyciem artystycznym.
„Zupełnie inna Bajka” doskonale pozwoliła uczestnikom spektaklu zapoznać się z tajnikami i charakterystycznymi cechami teatru Szekspirowskiego, czyli elżbietańskiego. Widzowie z łatwością dostrzegli zamierzony minimalizm scenograficzny, skontrastowany bogactwem strojów aktorskich. To właśnie jeden z podstawowych elementów tego teatru. Nie przypadkowo bowiem bywa on nazywany teatrem gwiazdorskim, ponieważ nacisk kładzie się na treść, grę aktorów oraz kostiumy. Scenę celowo pozbawiono kurtyny i ustawiono tak, by artyści mogli mieć kontakt z publicznością. Wszystko odbywało się na jednym poziomie. Wyraziste było również tutaj zerwanie z zasadą trzech jedności (miejsca, czasu i akcji) oraz zasadą decorum, co oznacza, że tekst oparto na wprowadzeniu elementów języka potocznego. Bohaterowie „mitycznej” Itaki podejmowali całkiem współczesne tematy, używając nieobcych nam zwrotów, czy sloganów. Najważniejsze jednak były gra aktorów i słowa, często gra słów, budująca emocje, napięcie; rozwijająca akcję oraz wprowadzająca widza w sytuacje komiczne, zabawne albo tragiczne, niesamowite.
Miejscowość | Cieszyn |
---|---|
Miejsce | Szpital Śłąski - pawilon Diagnostyczno-Zabiegowy (sala konferencyjna), ul.B.Chrobrego |
Organizator | Fundacja Zdrowia Śląska Cieszyńskiego - tel: 33 8520511 w.291 |