Komunikacja drogowa (ruch samochodowy) jest najpowszechniejszym i najbardziej uciążliwym źródłem hałasu. Szacuje się, że obecnie około 1 /3 mieszkańców Polski narażona jest na ponadnormatywny hałas. Dawne woj. bielskie było zaliczane do województw o szczególnie dużym stopniu narażenia uciążliwościami ponadnormatywnego hałasu. Szacunkowo zagrożenie ponadnormatywnym hałasem obejmowało ok. 32% obszaru dawnego woj. bielskiego, przy czym zakładano, że 52% wszystkich uciążliwości związanych z hałasem powodował hałas drogowy.
Również na terenie Cieszyna hałas drogowy jest w zasadzie głównym źródłem ponadnormatywnego hałasu i związanych z tym uciążliwości. Duży ruch samochodowy na terenie Cieszyna związany jest przede wszystkim z trzema drogowymi przejściami granicznymi zlokalizowanymi w granicach miasta, przez które rocznie przejeżdża ponad 3 miliony pojazdów samochodowych (tabela 10).
Tabela 10.
Ilość pojazdów przekraczających granice przez przejścia drogowe na terenie Cieszyna w latach 1998-2002.
Poziom hałasu komunikacyjnego w Cieszynie był dwukrotnie badany przez Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska w Bielsku-Białej. Pierwsze pomiary zostały wykonane na przełomie lat 1992-1993; poziom hałasu mierzono wówczas w 29 punktach w trzech seriach pomiarów: w godzinach szczytu komunikacyjnego, w godzinach normalnego ruchu pojazdów i w godzinach nocnych.
W I półroczu 1998 r. dokonano kolejnych pomiarów natężenia hałasu w 30 punktach pomiarowych. Były one zlokalizowane wzdłuż tras komunikacyjnych w newralgicznych punktach miasta (najbardziej obciążone ruchem samochodowym skrzyżowania, okolice szpitali, placówek oświatowych, terenów wypoczynku i rekreacji, obszarów i obiektów zabytkowych, terenów objętych różnymi formami ochrony przyrody). W każdym z punktów wykonano 5 serii pomiarowych i ustalono natężenie ruchu pojazdów samochodowych.
Generalnie stwierdzono, co następuje:
- na terenie Cieszyna nie wystąpiły typowe szczyty komunikacyjne - krótkotrwały (15-20 minut) wzrost natężenia mchu w stosunku do normalnego występuje krótko przed i po godzinach 600 i 700, a nieco dłuższy (30-45 minut) przed i po godzinach 1400 i 1500;
- we wszystkich punktach pomiarowych dopuszczalne normy hałasu zostały przekroczone o minimum 15 dB(A), przekroczenie to dotyczy zarówno pory dziennej, jak i nocnej;
- szczególnie obciążone jest skrzyżowanie ulic Katowickiej i Stawowej (73,7 dB(A) w dzień i 71,6 dB(A) w nocy) oraz ulice: Bielska, Stawowa, Liburnia, Zamkowa, 3-go Maja, Wyższa Brama, Garncarska, Borecka, Kolejowa i Katowicka;
- w porównaniu z wynikami pomiarów z lat 1992-1993 poziom natężenia hałasu komunikacyjnego wzrósł przeciętnie o 5 dB(A).
Za główne przyczyny wysokiego poziomu natężenia hałasu komunikacyjnego uznano następujące czynniki:
- znaczący wzrost w okresie porównawczym natężenia ruchu pojazdów - o 15-20%,
- brak naturalnych ekranów dźwiękochłonnych (pasy zieleni, wały ziemne itd.) wzdłuż ulic w centralnej, gęsto zabudowanej części miasta,
- przekraczanie przez kierowców dozwolonych prędkości na terenie miasta,
- zróżnicowane ukształtowanie terenu miasta,
- zły stan nawierzchni ulic w mieście,
- zły stan techniczny pojazdów.
W celu poprawy klimatu akustycznego miasta autorzy badań uznali za wskazane:
- sukcesywne wprowadzanie zmian w organizacji ruchu samochodowego w zabytkowej części miasta (parkingi poza centrum, ograniczenie ruchu samochodów dostawczych i osobowych z równoczesnym ograniczeniem prędkości),
- budowę przy trasach dojazdowych do przejścia granicznego w terenie o gęstej zabudowie ekranów akustycznych, szczególnie na wysokości szkół podstawowych nr 6 i 7 (budowa podobnych ekranów wskazana byłaby na wysokości Szkoły Podstawowej Nr 3 przy ul. Hallera).