Listopad 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
W pierwszym tygodniu października do Cieszyna i Czeskiego Cieszyna powrócił Międzynarodowy Festiwal Teatralny BEZ GRANIC. Organizatorami festiwalu byli: Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka Oddział Regionalny w Cieszynie i Spolek Pda w Czeskim Cieszynie.
Głosowanie publiczności zdecydowało o nagrodzie dla spektaklu „Do dna” w reżyserii Ewy Kaimw wykonaniu studentów IV roku krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego (dawna PWST). W imieniu twórców przedstawienia tradycyjny Złamany Szlaban z rąk wicewojewody śląskiego Jana Chrząszcza odebrał dramaturg przedstawienia, prof. Włodzimierz Szturc. Tuż za nim uplasowały się: „Olga (Horrory z Hrdeku)” niezależnego teatru LET z Pragi, który w groteskowy, znakomity aktorsko, zabawny a momentami wzruszający sposób przestawiła związek Olgi Havlowej i jej małżonka; „Koi hra” – popularne przedstawienie z Hradca Krlov ze znakomitą Pavlą Tomicovą w roli głównej oraz wstrząsająca wyprawa w świat ludzi niesłyszących „Nie mów nikomu”, zrealizowana przez Adama Ziajskiego z udziałem osób głuchych (Scena Robocza, Poznań).
W programie głównym festiwalu zaprezentowano łącznie 8 spektakli teatralnych z Czech, Słowacji i Polski. Organizatorzy pamiętali również o młodych widzach, co spotkało się ze znakomitym odzewem: przedstawienie poznańskiego Teatru Animacji, „Opowieści z niepamięci” (reż. Duda Paiva) wypełniło cieszyński teatr do ostatniego miejsca. Podobnym sukcesem frekwencyjnym cieszyły się festiwalowe koncerty, takie jak „Historie Agnieszki Osieckiej” w wykonaniu Wiktorii Węgrzyn, a zwłaszcza finałowy koncert Jaromira Nohavicy, który – jak poznańscy lalkarze – zgromadził na widowni Teatru im. Mickiewicza 575 osób. Ważnym uzupełnieniem tego święta była prezentowana w Parku Pokoju i w galerii Tąnskho divadla dwuczęściowa wystawa polskiej fotografii teatralnej przygotowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i innowacja w festiwalowym programie – spotkanie „Popołudnie Mistrza”, w ramach którego słynny aktor Jan Nowicki ujawniał tajemnice swojej drogi artystycznej.
27 Międzynarodowy Festiwal Teatralny Bez Granic otworzyli i zamknęli burmistrzowie obu nadolziańskich miast: burmistrz Cieszyna Ryszard Macura i starosta Czeskiego Cieszyna Vt Slovek – honorowi patroni festiwalu. Patronatem honorowym objęli tegoroczny festiwal również konsul generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Ostrawie Janusz Bilski oraz konsul Republiki Słowackiej w Krakowie Ivan korupa.
Teatralny program festiwalu przeplatał się z cyklem wydarzeń upamiętniających przypadającą w tym roku rocznicą 40-lecia Karty 77, najważniejszej czechosłowackiej inicjatywy opozycyjnej, która podjęła współpracę z polską opozycją demokratyczną. Wystawa „Nie mogliśmy milczeć. Ludzie Karty 77” przez przygotowana przez stav pro studium totalitnch reim (czeski odpowiednik IPN) była prezentowana w Teatrze im. Adama Mickiewicza (wernisaż uświetnił występ orkiestry kameralnej cieszyńskiej szkoły muzycznej). W szkołach Cieszyna i Czeskiego Cieszyna miały miejsce projekcje filmów dokumentalnych z prelekcjami bohaterów wydarzeń oraz spektakl „Kolorowa, czyli Biało-czerwona” Grupy Banina z Lublina połączony z warsztatami dla młodzieży oraz szereg innych działań.
Kulminacją tych zdarzeń był panel dyskusyjny, który 7 października w Avionie, w którym wzięli udział sygnatariusze Karty 77 i Polacy, którzy w tamtych czasach podejmowali współpracę z opozycją czechosłowacką. Spośród wystąpień (które wkrótce zostaną opublikowane przez SPCzS) zwróćmy uwagę na wypowiedź jednego z przywódców podziemnej „Solidarności” Zbigniewa Janasa, który wspominał w Cieszynie, jakie znaczenie miał dla niego, opozycyjnie nastawionego elektryka z podwarszawskiego Ursusa, przeczytany pod koniec lat 70. słynny esej Havla „Siła bezsilnych”. Na wniosek Krystyny Krauze uczestnicy spotkania wystosowali list do Mustafy Dżemilewa, ukraińskiego parlamentarzysty, przywódcy Tatarów Krymskich, w którym solidaryzują się z Tatarami, prześladowanymi na anektowanym przez Rosję Krymie.