Kwiecień 2025 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Uroczystą konferencją rozpoczęto w czwartek (21.09) w Cieszynie obchody Światowego Dnia Turystyki. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z turystyką w Polsce.
Wydarzenie, które zawitało do Cieszyna nie było kwestią przypadku, a raczej fenomenem współpracy transgranicznej, który został zauważony przez Śląską i Polską Organizację Turystyczną. Lata systematycznie prowadzonej działalność na rzecz realizacji wspólnych polsko-czeskich projektów, a także na rzecz budowania marki Śląska Cieszyńskiego przyniosły wymierne efekty. I to między innymi właśnie o nich wielokrotnie rozmawiano w Cieszynie podczas obchodów Światowych Dni Turystyki, które zorganizowała Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki, Stowarzyszeniem Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” oraz Urzędem Miejskim w Cieszynie i Tauron Ciepło.
„Turystyka zrównoważona szansą i narzędziem na rzecz rozwoju” – to główne przesłanie tegorocznego Światowego Dnia Turystyki.
W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z turystyką w Polsce, przedstawiciele regionów, eksperci oraz wiele innych osób, którym bliski jest rozwój i promocja polskiej turystyki, między innymi: Podsekretarz Stanu Ministerstwa Sportu i Turystyki Dariusz Rogowski, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk, Przewodniczący Rady Społecznej Turystyki Gheorghe Marian Cristescu.
Obchody rozpoczęła konferencja pn. „Marka turystyczna – podstawą efektywnej promocji regionu, kraju”, której towarzyszyła debata skupiająca uwagę słuchaczy na dwóch głównych panelach: „Polska Marka Turystyczna – Produkty turystyczne (przykłady nagrodzonych produktów turystycznych Certyfikatem POT, EDEN Polska)”, oraz „Turystyczny produkt transgraniczny – budowa, promocja, współpraca”.
- Jest to konferencja o szczególnym znaczeniu dla dalszego rozwoju promocji polskiej turystyki. Jej temat został wybrany nieprzypadkowo, bowiem w dobie silnej konkurencji na krajowym i międzynarodowym rynku turystycznym, promowanie markowych produktów turystycznych, także w odniesieniu do regionów i kraju jest wyzwaniem czasu. Wyrażam przekonanie, że po zakończeniu konferencji będziemy bogatsi o dobre praktyki w tym zakresie oraz wskazania do dalszych działań – podkreślał Podsekretarz Stanu Ministerstwa Sportu i Turystyki, Dariusz Rogowski.
O marce turystycznej, która nie stanowi tylko znaku turystycznego czy samej nazwy mówił również Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Robert Andrzejczyk. - Marka to cechy, wartości i emocje. Turyści nie poszukują dziś tylko zabytków, ale chcą w tym poszukiwaniu odnaleźć emocje, na moment przenieść się w czasie - mówił R. Andrzejczyk, dając za przykład takiego miejsca – Cieszyn.
W trakcie spotkania poruszone zostały m.in. zagadnienia związane z marką turystyczną oraz sposoby tworzenia i promocji produktów turystycznych, zarówno tych działających w Polsce jak i zagranicą. Uczestnikom konferencji towarzyszył klimat sprzyjający twórczej wymianie wiedzy, nawiązaniu dobrych relacji i budowaniu kanałów komunikacji pomiędzy różnymi środowiskami.
- Kreowanie marki miasta jest procesem, któremu trudno nadać jednoznaczny początek i wskazać wyraźne zakończenie. To, co robimy w Cieszynie podlega tym samym regułom, dlatego nieustannie uzupełniamy czy korygujemy te zadania wizerunkowe, które mają już swoją historię. Jednocześnie staramy się realizować zaplanowane cele i wyznaczać sobie nowe. Dzisiaj widzimy, że przynosi to pozytywne efekty – mówił podczas konferencji Ryszard Macura, Burmistrz Cieszyna, skupiając się w swoim wystąpieniu szczególnie na dwóch elementach budowania marki Cieszyna, którym w naszym logotypie najbardziej odpowiadałaby przestrzenie, nazwane przez nas: „Cieszyn bez granic” i „Cieszyn dla koneserów”.
Światowy Dzień Turystyki w Cieszynie to również czas wręczenia odznak honorowych „Za Zasługi dla Turystyki” osobom, których dotychczasowa działalność na rzecz turystyki zasługuje na to szczególne wyróżnienie. Uroczystość odbyła się podczas gali w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie. Uświetnił ją Jubileuszowy Koncert Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk.
Tekst: B. Stelmach-Kubaszczyk