Grudzień 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Grać na wiele sposobów – LAG Festival
Spotkania z ekspertami zajmującymi się projektowaniem gier, wykłady, prezentacje studenckich projektów prototypów gier, pokazy filmów, koncerty i happeningi. Wszystko to i jeszcze więcej działo się podczas kolejnej edycji LAG Festivalu – Letniej Akademii Gier.
Wszystko miało swój początek w warsztatach, w których brali udział studenci kierunku „Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej” Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Skromny początkowo projekt ewoluował ostatecznie w dwudniowy festiwal poprzedzony pięciodniowymi warsztatami, w trakcie których międzynarodowe zespoły tworzą działające prototypy gier. Oprócz studentów Uniwersytetu Śląskiego biorą w nich udział również studenci Uniwersytetu w Ostravie oraz Uniwersytetu Cyryla i Metodego w Trnavie – współorganizatorów Festiwalu. Efekty ich pracy są prezentowane na uroczystej gali i oceniane przez publiczność.
Niejedno oblicze gier
Pierwszy dzień został przeznaczony na wykłady i spotkania z ekspertami w temacie projektowania gier. Specjaliści ze Stanów Zjednoczonych, Meksyku, Czech i Polski opowiadali m.in. o inspiracjach naturą w tworzeniu growego uniwersum, wykorzystywaniu gier w diagnozowaniu chorób mózgu i badaniu jego aktywności oraz o społecznej roli gier, które pozwalają na wejście w rolę osoby w trudnej sytuacji życiowej i swoiste ćwiczenia z empatii. W przerwach można było zapoznać się z ofertą wystawców.
W niedzielę przed uczestnikami zaprezentowały swoje prace drużyny. Zostały wręczone – m.in. przez dziekan wydziału artystycznego prof. Małgorzatę Łuszczak – wyróżnienia za najlepsze projekty dyplomowe, nagroda w kategorii „Najlepsza niezależna gra” oraz Grand Prix dla najlepszego zespołu. Wręczył je Burmistrz Miasta Ryszard Macura, gratulując wszystkim laureatom i życząc kolejnych sukcesów zawodowych w przyszłości.
Fantastyka trzyma się mocno
W trakcie dwóch festiwalowych dni można było zanurzyć się w świecie gier RPG, planszówek i cosplayerów – w budynku Szkoły Towarzystwa ewangelickiego trwał LAGcon czyli konwent miłośników fantastyki. Na ulicach Cieszyna krążyły postaci w strojach zainspirowanych bohaterami gier, komiksów czy mang. Chętnych do tej formy zabawy nie brakowało.
Koncertowe wieczory
Część rozrywkową, skierowaną do wszystkich – nie tylko pasjonatów gier – zaplanowano na Rynku. Z dużym uznaniem spotkał się zespół złożony ze studentów Uniwersytetu Śląskiego, który zagrał szlagiery znane z gier. Wieczorem na scenie pojawił się krakowski zespół SALK, który stworzył oprawę muzyczną do klasycznego niemego filmu „Nosferatu”. W niedzielę zabrzmiała monumentalna Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej z towarzyszeniem Chóru Uniwersytetu Śląskiego Harmonia z repertuarem filmowym. Na zakończenie zagrał Percival, znany przede wszystkim ze stworzenia magicznej oprawy dźwiękowej do III części gry „Wiedźmin”.
Festival of Art and Independent Games to przedsięwzięcie kilkuletnie i międzynarodowe, które oprócz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – lidera projektu – współorganizują również: Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Cyryla i Metodego w Trnavie. Głównymi partnerami wspierającymi działania są Miasto Cieszyn i Agencja Rozwoju Przemysłu. Projekt „Festival of Art and Independent Games” jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa” przy wsparciu merytorycznym Miasta Cieszyna.