Lipiec 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
The Amazing Game of Ancient European Trails –
to tytuł projektu,w którym od 2013 roku bierze
udział Katolickie Gimnazjum im. św. Melchiora
Grodzieckiego w Cieszynie. Osiem krajów –
Hiszpania, Belgia, Włochy Rumunia, Grecja,
Wielka Brytania, Turcja i Polska – postanowiło
opracować grę edukacyjną dla młodych Europejczyków,
która ma ich zapoznać z miejscami
historycznymi, ważnymi dla danego narodu.
Gra ma powstać w trzech wersjach – elektronicznej,
„żywej” (do gry w plenerze) i jako normalna gra
planszowa. Prace dobiegają końca. Każdy kraj
zrealizował wyznaczone mu zadania i w czerwcu
produkt finalny będzie gotowy. Dotychczas
uczestnicy projektu mieli okazję poznać owe
szczególne miejsca w Polsce, Rumunii, Wielkiej
Brytanii, Turcji, Hiszpanii. Została jeszcze Belgia
i Włochy. W lutym byliśmy w Grecji.
Oprócz przedstawicieli naszej szkoły, Zuzy
Dąbrowskiej i Filipa Żarnowieckiego z 3b, byli
również uczniowie z Włoch, Belgii, Hiszpanii,
Rumunii i Turcji. Grecy przyjęli nas bardzo
serdecznie. Powitanie w szkole zaskoczyło
każdego uczestnika projektu, bowiem szpaler
uczniów ubranych w stroje ludowe i galowe,
z gałązkami oliwnymi w dłoniach ciągnął się
od bramy podwórka szkolnego do drzwi sali
gimnastycznej, w której odbyło się uroczyste
powitanie. Po przemówieniu dyrektora szkoły,
na scenę wkroczyli uczniowie. Zobaczyliśmy
przedstawienie w stylu tragedii greckiej inspirowane
historią wojny trojańskiej, tradycją
igrzysk olimpijskich, a zakończone odtańczeniem
słynnej greckiej Zorby.
Po serii zdjęć,
powitań i wymianie uprzejmości nauczyciele
przystąpili do pracy nad grą, a uczniowie poszli
zwiedzać szkołę i zobaczyć jak wyglądają lekcje
po grecku. Kolejny dzień przyniósł szereg
wrażeń natury estetycznej i zaspokoił nasze
potrzeby poznawcze. Pojechaliśmy do Olimpii,
która okazała się małym sennym miasteczkiem
z wielką historią. Zwiedziliśmy muzeum
i chodziliśmy po miejscach, po których chodzili
wielcy tego świata. Kolejne dni wypełnione
były zwiedzaniem Aten, w tym oczywiście
Akropolu.
W muzeum, gdzie znajduje się portyk
ze świątyni Ateny, okazało się, że świetnie znamy
mitologię grecką i byliśmy w stanie zidentyfikować
prawie wszystkie postacie z otoczenia
Ateny i Zeusa. Filipa nie był w stanie „przebić”
żaden spośród uczniów z innych krajów. Nawet
pani przewodnik wyraziła swoje uznanie.
To nie koniec naszej przygody z historią. Odwiedziliśmy
bowiem jeszcze świątynię Posejdona,
która zlokalizowana jest na przylądku
Sounio. To stamtąd władca mórz kontrolował
co dzieje się w jego królestwie.
Kolejne spotkanie w ramach projektu już
w kwietniu – tym razem w „świętym mieście”
Rzymie i jego okolicach. Naszym zadaniem
jest przygotować projekt pudełka na papierową
wersję gry oraz stroje dla uczestników
wersji „żywej” – natural size. Z panią Magdaleną
Woźniak-Chroboczek, koordynatorką
projektu w naszej szkole, pojadą uczennice
klasy drugiej – Ania Skórka i Gosia Chrapek.
Katarzyna Kałuża