Polski English Deutch France Czech

Biuletyn Informacji Publicznej Cieszyn na Instagram
Cieszyn na Instagram






Unia

eUrzżd - Elektroniczne Usżugi dla Mieszkażca


Budzet Obywatelski

Cmentarze Komunalne w Cieszynie
System gospodarowania odpadami

Pobierz najnowszy numer Wiadomożci Ratuszowych
Miejski System SMS-owy

Imprezy nadchodzące

Lipiec 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Dyżury aptek

Apteka Farmarosa,
ul. Bobrecka 27
tel.: 33 858-27-65
Mapa inwestycji w Cieszynie



Strona pożwiżcona GPR
Gminny Program Rewitalizacji


Strona pożwiżcona kopercie życia

czeski Cieszyn - oficjalny serwis

Relacje z imprez / artykuły / komunikaty

„Baj(k)arze” – kolejna premiera!!!

2014-03-20

       Grupa „Baj(k)arze w dniu 22 lutego 2014 przedstawiła widzom kolejną, piątą już sztukę Johna Whitewooda. Tym razem był to dramat „Malwina”. W ulotce reklamowej grupy czytamy: „Nasze sztuki są nowoczesnymi widowiskami, nawiązującymi do ponadczasowej formy Teatru Elżbietańskiego, polegającej wyłącznie na słowie, kostiumach i grze”. Jest to więc oficjalna deklaracja, że nowoczesność, ponadczasowość, rola słowa, kostiumu i gry aktorskiej odgrywają dominującą rolę w repertuarze grupy. Z popularności, jaką cieszą się wszystkie kolejne premiery i powtórzenia spektakli (na życzenie widzów), wynika, że są to słuszne i trafne założenia.

       Akcja „Malwiny”, to historia dość prosta, intryga stara jak świat i przez to ponadczasowa. I właśnie ta ponadczasowość oraz sposób opowiedzenia tej historii jest szczególnym atutem sztuki. Postacie sztuki żyją w przeszłości, ale myślą i mówią jak współcześni nam ludzie. Jest to chwyt zamierzony przez autora i stosowany we wszystkich jego utworach. W komediach zwłaszcza, które mają charakter satyryczny, śmiejemy się z nas samych i naszej rzeczywistości, choć oglądamy historie z odległych nam czasów. Interesujące jest zakończenie „Malwiny”, które , podobnie jak w pozostałych sztukach, zawsze jest trochę inne, niż spodziewa się widz. Udaje się więc autorowi nie tylko widza zainteresować i zabawić, ale i zaskoczyć.

       Słowo odgrywa w sztukach „Baj(k)arzy” bardzo ważną rolę. Język jest obrazowy, często zawierający trafne oryginalne maksymy, sentencje, co wyraźnie nawiązuje do tradycji sztuk szekspirowskich. Np. w „Malwinie” o plotce: „Plotka pędzi ulicami miasta jak ogień przez uschnięty las….” W innym miejscu: „Plotki mnożą się szybciej niż króliki i hycają sobie po mieście w poszukiwaniu coraz to nowych przystani”.

       Taki język to pewne utrudnienie dla aktorów, którzy muszą dobrze opanować swoje role. Nie ma tu miejsca na improwizację. Godne podziwu jest to, że występujący w sztukach amatorzy świetnie radzą sobie z tekstem i przekonująco grają postacie dramatu. Kostiumy wykonane są we własnym zakresie i na miarę możliwości finansowych. Widoczna jest w nich dbałość detal w indywidualizacji postaci. W inscenizacjach sztuk Johna Whitewooda zmniejszono dystans między widownią a sceną ,sufler jest widoczny, siedzi wśród widzów. To celowe zamierzenie autora, który jest równocześnie aktorem i reżyserem przedstawień.

       Ewenementem jest niezwykła popularność grupy. Aktorzy po każdym występie otrzymują gromkie owacje. I nie są to pochwały kurtuazyjne. Ze względu na niewielką powierzchnię piwnicy w Domu Narodowym liczba widzów jest ograniczona. Jest znacznie więcej chętnych niż dostępnych miejsc. Po każdej kolejnej premierze wzrasta liczba fanów „Baj(k)arzy”. Kto raz zobaczył spektakl „Baj(k)arzy”, chce przyjść znowu i prosi o rezerwację biletu na kolejną premierę. Publiczność czuje się usatysfakcjonowana ciekawą historią, dobrą zabawą i świetną atmosferą.

       Czyż nie takie było w czasach Williama Szekspira zadanie teatru? Popularność Baj(k)arzy świadczy o tym, że oczekiwania widowni, mimo upływu czasu, niewiele się zmieniły. Nadal chcemy, by teatr integrował ludzi, inspirował i dostarczał kulturalnej rozrywki. I widocznie jest niemała jeszcze liczba zwolenników tradycyjnych sztuk teatralnych , o których wybitny polski krytyk teatralny i filmowy, Zygmunt Kałużyński*, mówi, że są „wystawione w ludzki sposób”, tzn. bez modnych w nowoczesnej inscenizacji dziwactw.

*Kałużyński Zygmunt. Do czytania pod prysznicem… Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik, 2004.

Mgr Jadwiga Knopek



P.S. Dla tych, którzy nie mieli okazji jeszcze zobaczyć komedii p.t. „TAKTYKI KOBIECE”, Baj(k)arze przedstawią ją po raz kolejny w sobotę 05.04. 2014 w Piwnicy Domu Narodowego, o godz. 18:00. Rezerwacja miejsc: 500099450.


Urzżd Miejski, Wydziaż Kultury i Promocji Miasta promocja2@um.cieszyn.pl