Kwiecień 2025 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Przedstawiciele ośrodków naukowych i instytucji kultury z Polski i z Czech wzięli udział w I Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Współczesne problemy zarządzania i marketingu w instytucjach kultury”. Organizatorem konferencji był Wydział Zamiejscowy w Cieszynie Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Na dwa dni do Cieszyna przyjechali dyrektorzy, menedżerowie i pracownicy domów kultury, filharmonii, teatrów, muzeów, członkowie stowarzyszeń oraz przedstawiciele samorządów, środowiska naukowego i biznesowego. W spotkaniu uczestniczył także burmistrz Cieszyna Mieczysław Szczurek oraz władze powiatu.
Jak podkreślał Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Cieszynie i Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Konferencji dr inż. Łukasz Wróblewski – konferencja to okazja do wymiany doświadczeń.
Przemiany rynkowe, rozwój technologiczny i cywilizacyjny oraz globalizacja konsumpcji i jej wirtualizacja wywołały istotne zmiany w funkcjonowaniu podmiotów rynkowych takich jak instytucje kultury. Najważniejsza z nich - to prywatyzacja sektora kultury przejawiająca się m.in. w przekazaniu większości publicznych instytucji kultury samorządom. Państwo przestało być jedynym zarządcą i mecenasem kultury, w związku z czym jego udział w finansowaniu tego typu instytucji wyraźnie się zmniejszył, wzrósł natomiast udział innych sektorów - głównie sektora samorządowego, ale również pozarządowego (sektora non profit) i prywatnego – mówił dr inż. Łukasz Wróblewski
Podczas dwudniowej konferencji uczestnicy rozmawiali o tym, co wpływa na działalność instytucji kultury. Wskazywali na globalizację, rozwój mediów społecznościowych oraz zmieniające się potrzeby odbiorców. Zauważamy zmianę ról w kulturze, zaciera się podział na artystę i widza – podkreślali uczestnicy konferencji.
Jednym z punktów konferencji był panel dyskusyjny „Budujemy widownię instytucji kultury”. Dyskusję, w której wzięli udział Cecylia Gasz-Płońska (Cieszyński Ośrodek Kultury Dom Narodowy), Ewelina Ignaszak-Stolarska (Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie), Dawid Orpych (Pałac Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej), Ewa Pedrycz-Pijanowska (Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy Toruń), Marek Pijanowski (Centrum Kultury Dwór Artusa) oraz Piotr Pluskowski (Cieszyńskie Stowarzyszenie Auto Weteranów), moderował Wiesław Bełz ze Śląskiego Towarzystwa Marketingowego. Uczestnicy panelu mówili o swoich marzeniach zawodowych i o sposobach ich realizacji.
Joanna Kurek