Listopad 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Od 1910 roku, kiedy to w Cieszynie wzniesiono według projektu słynnych wiedeńskich architektów w stylu neobaroku wiedeńskiego, do dziś Teatr im. Adama Mickiewicza stanowi jedną z najpiękniejszych budowli w naszym mieście. W tym roku budynek cieszyńskiego teatru obchodzi swoje 110-lecie istnienia. 43 lata swojego życia związał z nim dyrektor, Andrzej Łyżbicki - laureat prestiżowej nagrody teatralnej „Złota Maska”, wyróżniony „za wybitną działalność impresaryjną i edukacyjną”.
Wiadomości Ratuszowe: Bez dwóch zdań cieszyński teatr to miejsce, wobec którego nie można przejść obojętnie.
Andrzej Łyżbicki: Zdecydowanie tak. Obiekt zaprojektowany przez znakomitych wiedeńskich architektów, Hermanna Helmera i Ferdinanda Fellnera, dzięki swym eleganckim stylowym wnętrzom doceniony został także przez wybitnych reżyserów teatralnych i filmowych Andrzeja Wajdę i Jana Łomnickiego, którzy realizowali w nim zdjęcia do filmów „Ziemia obiecana” i „Helena Modrzejewska”.
Obiekt pozwala gościć jednocześnie 600 widzów. Posiada znakomitą akustykę, umożliwia prezentację bardzo zróżnicowanych form artystycznych.
Nowoczesne wyposażenie techniczne i impresaryjny charakter działalności sprawiają, że nie tylko mieszkańcy Cieszyna, ale i całego regionu podziwiać mogą wybitne kreacje aktorskie oraz najciekawsze spektakle dramatyczne, muzyczne i baletowe przygotowane przez teatry z całej Polski, a niejednokrotnie także z zagranicy. W budynku teatru organizowane są również prezentacje osiągnięć zespołów amatorskich (chóry, zespoły folklorystyczne, spektakle i musicale grup młodzieżowych, spektakle i koncerty charytatywne, sympozja, uroczystości jubileuszowe, popisy uczniów szkół regionu cieszyńskiego). Jeżeli chodzi o zawodowe zespoły artystyczne, to łatwiej byłoby chyba wymienić artystów, którzy nie gościli w Cieszynie aniżeli tych, których publiczność miała okazję podziwiać.
Jak Pana zdaniem aktorzy, którzy odwiedzają nasze miasto postrzegają jego mieszkańców? Z jakimi opiniami najczęściej się Pan spotyka?
Z pewnością są to opinie bardzo pozytywne. Wybitni aktorzy bardzo komplementują cieszyńską mądrą publiczność i wykorzystują każdą wolną chwilę, żeby bliżej poznać Cieszyn, którym są zachwyceni.
To bardzo miłe.
Znakomity reżyser Krzysztof Jasiński, dyr. Teatru Stu z Krakowa pisał: „Piękny teatr, mądra publiczność, wspaniała przestrzeń”, a Waldemar Malicki: „Nie ma to jak Cieszyn”, Anna Seniuk: „Cieszy nas Teatr, cieszy nas publiczność, cieszy nas Cieszyn”, „i znów cieszymy się Cieszynem”. Zaś Zofia Saretok: „jak to jest, że nie wszędzie jest tak dobrze, jak w Cieszynie”. Irena Santor dziękowała, że mogła śpiewać w ”tej przepięknej bombonierce”, natomiast Jerzy Stuhr wspominał: „wzruszająca jest ta wizyta w teatrze, gdzie zaczynałem moją karierę jako dziecko, a teraz prezentują moje filmy na festiwalu”.
Pamiętamy również wzruszenie Andrzeja Seweryna, który pisał: „było wspaniale po ponad 30 latach od zdjęć do „Ziemi Obiecanej”.
Takich wspomnień było i zapewne będzie jeszcze wiele. Artyści Narodowego Teatru Starego z Krakowa pisali: „Wzruszeni gościnnością i zachwyceni Cieszynem natrafiając na świadectwa Księstwa Cieszyńskiego i jego świetności z życzeniami Wielkości, która niewątpliwie temu miejscu jest pisana”. Krystyna Janda, która wielokrotnie gościła w Cieszynie napisała natomiast: „Kolejny raz. Wracam tu, jak do domu. Tym razem przywiozłam moje dziecko”. Mimochodem wspaniali artyści stają się ambasadorami Cieszyna, w którym są znakomicie przyjmowani i do którego bardzo chętnie powracają. .
Teatr im. Adama Mickiewicza obfituje w propozycje. Czy możemy przybliżyć naszym Czytelnikom kilka liczb, które będą potwierdzeniem tych słów?
Przede wszystkim warto podkreślić, że bogaty i różnorodny repertuar proponowany w teatrze pozwala rozwijać wrażliwość i zaspokajać potrzeby widzów. Potwierdzeniem trafności doboru repertuaru jest fakt, że w ubiegłym roku budynek teatru
udostępniany był widzom co 2 dzień, a na widowni zasiadło łącznie 84 500 widzów, co pozwoliło osiągnąć bardzo wysoki, prawie
85% wskaźnik frekwencji. Statystycznie każde wydarzenie ogląda ponad 500 widzów. Oficjalną stronę teatru odwiedziło 567 412 zainteresowanych..
Czy uważa Pan, że impresaryjna forma działalności teatru jest korzystna także dla budżetu miasta?
Z całą pewnością tak, i to bardzo. W przeciwieństwie do teatrów „repertuarowych”, utrzymujących bardzo dużą rzeszę pracowników i kosztowną bazę, pozwalającą na produkcję około 5 premier rocznie, zwykle w tej samej obsadzie - prowadzenie cieszyńskiego teatru jest nieporównywalnie bardziej ekonomiczne. Impresaryjny charakter działalności wykluczający blokowanie sceny na wielotygodniowe, a czasem i wielomiesięczne próby, pozwala na racjonalne wykorzystanie obiektu..
Poza podstawową działalnością, teatr prowadzi także wiele działań edukacyjnych adresowanych do dzieci i młodzieży. .
Dużym zainteresowaniem cieszą się spotkania z cyklu „Bliżej Teatru”, Warsztaty teatralne z mistrzem oraz Warsztaty interdyscyplinarne..
Autorską inicjatywę dyrektora teatru docenili wybitni artyści scen polskich.
Przykładem może być Jerzy Stuhr, który przyjął propozycję przeprowadzenia warsztatów po dwóch latach nalegań, pisał potem: „Cieszę się niezmiernie, iż było mi dane przekazać młodzieży moje teatralne i artystyczne credo”. Czy też Stanisława Celińska, która napisała między
innymi: „Spędziłam z Wami piękny dzień w Waszym pięknym mieście. Inicjatywa wspaniała… imponujące, że przez tyle lat to istnieje, ale to dzięki zapałowi i niespożytej energii pana Andrzeja. Dziękuję za zaproszenie! Było to dla mnie ciekawe doświadczenie z młodzieżą i radość,
kiedy moje uwagi owocowały ciekawym wykonaniem”. Podobnie pisał Krzysztof Kolberger: „Gratuluję pomysłu i cieszę się, że mogłem brać udział w jego realizacji”. Szeroko zakrojona jest także współpraca z amatorskimi grupami funkcjonującymi na terenie miasta, które mają okazję prezentować swoje osiągnięcia na „prawdziwej” scenie z wykorzystaniem profesjonalnych urządzeń technicznych.
Pomimo opinii, że teatry pustoszeją, cieszyński teatr wydaje się być tego zaprzeczeniem.
Skala zainteresowania imprezami odbywającymi się w teatrze i wprowadzenie możliwości elektronicznego zakupu biletów często powodują, że nie wszyscy mogą w nich uczestniczyć, gdyż wejściówki rozchodzą się błyskawicznie. Argument, że brakuje już biletów jest zawsze dużym komplementem dla organizatora, gdyż świadczy o trafności propozycji i dużym zainteresowaniu. Zdarza się, że bilety sprzedawane są za pomocą innych dostępnych portali np. kupbilecik, biletyna, eBilet, bileterka, kulturairozrywka - co powoduje zmniejszenie ilość miejsc dostępnych na planie widowni teatru i może sprawiać wrażenie, że wykupywane są wszystkie już w dniu rozpoczęcia sprzedaży. Informacje o zasadach rezerwacji i sprzedaży zamieszczane są na stronie internetowej teatru. Na widowni wydzielone są także miejsca umożliwiające udział w imprezach osób niepełnosprawnych motorycznie. Z uwagi na gatunkową różnorodność imprez i ich jednorazową prezentację, nie jest
możliwe zastosowanie autodeskrypcji. Wprowadzenie napisów w języku polskim podczas prezentacji przedstawień operowych w znaczącym stopniu zwiększyło zainteresowanie nimi.
Kolejny sezon artystyczny zapowiada się równie atrakcyjnie. Czy z uwagi na fakt poważnego zagrożenia epidemicznego, wymuszającego czasowe zawieszenie działalności, repertuar będzie podlegał wielu korektom?
Prosimy Czytelników o cierpliwość, wyrozumiałość i śledzenie informacji zamieszczanych na stronie internetowej teatru.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Barbara Stelmach-Kubaszczyk
W. Wandzel |