Listopad 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
W dniu 04.08.2019 odbył się III Koncert „Organy inaczej” w ramach II edycji Festiwalu Koncerty Wyższobramskie. Solistą był Paweł Seligman; słowo wiążące przygotowała Joanna Lazar-Chmielowska.
Paweł Seligman - organista, pianista, kameralista i pedagog. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i ad. Zygmunta Antonika. Odbył szereg warsztatów, kursów mistrzowskich z zakresu gry i improwizacji organowej oraz wykonawstwa muzyki dawnej. W latach 1995-2008 był organistą kościoła św. Jana Nepomucena w Brennej Leśnicy. Był również pomysłodawcą i koordynatorem społecznej akcji „Organy dla Brennej Leśnicy”. Od 2008 r. pełni funkcję organisty kościoła Najświętszej Marii Panny Królowej Polski w Pogórzu. Jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Cieszynie oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie prowadzi klasy organów. Kierownik artystyczny festiwali „Wieczory Muzyczne w Leśnicy” oraz „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Pogórzu”; pomysłodawca i kierownik artystyczny Cieszyńskiego Maratonu Bachowskiego – imprezy organowej o zasięgu ogólnopolskim. Jest członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej diecezji bielsko-żywieckiej. Ma na swoim koncie już dziewięć wydanych płyt CD, w tym sześć z solową muzyką organową. Współpracuje jako akompaniator m.in. z Chórem Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Akademickim Chórem Politechniki Śląskiej, Chórem „Echo” z Zebrzydowic. W 2016 roku został odznaczony srebrną odznaką honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za działalność na rzecz amatorskiego ruchu chóralnego. W 2019 roku odznaczony Srebrną Odznaką Honorową "Za zasługi dla województwa śląskiego". Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i zagranicą.
Joanna Lazar-Chmielowska – jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, wydział Wychowania Muzycznego; organy w klasie ad. Zygmunta Antonika. Ukończyła filologię angielską w SWSPiZ w Warszawie na kierunku translatoryka. Tłumaczka beletrystyki, np. „Przeciwieństwo miłości”, Wyd. Świat Książki. Jest nauczycielką i lektorką języka angielskiego. Od 2008r. jest dyrygentem Chóru Kameralnego ZSB Cieszyn. Jako prelegent współpracowała, np. z Filharmonią Śląską, Agencją Artystyczną „Silesia”, a także prowadziła koncerty, m.in. festiwalu Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie. Wystąpiła z programem organowym podczas Koncertu z okazji 10-lecia Muzeum Protestantyzmu w Cieszynie (2019). Autorka artykułów, na tematy muzyczne, publikowanych, np. w Kwartalniku ISME oraz Music Primary Today.
Program Pawła Seligmana - G. F. Haendel - "Przybycie Królowej Saby" z Oratorium "Salomon", A. Badalamenti - Temat przewodni z serialu "Miasteczko Twin Peaks", E. Morricone - "Obój Gabriela" z filmu "Misja”, E. Morricone - Temat przewodni z filmu "La Califfa", A. Kurylewicz - Temat przewodni z serialu "Polskie drogi", W. Kazanecki - "Walc Barbary" z filmu "Noce i dnie", J. Horner - Wiązanka tematów z filmu "Braveheart", H. Zimmer - "Now we are free" - temat z filmu "Gladiator", K. Kondo - Wiązanka melodii z gier z cyklu "Super Mario Bros", A. Silvestri - Temat przewodni z filmu "Forest Gump", C. Gardel - Tango "Por una cabeza", A. Piazzolla – Libertango. Solista przygotował autorskie transkrypcje muzyki orkiestrowej, zwłaszcza filmowej.
Opracowując repertuar na występ pt „Organy inaczej” Paweł Seligman dokonał klasycznego i urzekającego wyboru ze znanych i lubianych utworów z filmów, gier, ale również i muzyki poważnej.
Koncert rozpoczął się od utworu "Przybycie Królowej Saby" z Oratorium "Salomon" G. F. Haendla, który został wykonany w prawdziwie dostojnym stylu. Wszyscy lubimy ten barokowy przebój, więc początek znakomicie nastroił publiczność zgromadzoną w Kościele Jezusowym w Cieszynie. Następnie pojawił się mroczny temat z serialu „Miasteczko Twin Peaks” oraz dwa popularne tematy E. Morricone. Słuchacze, zwłaszcza Ci starsi, doskonale pamiętają przygody dzielnego agenta Coopera. Więc, gdy zamknęliśmy oczy, przenieśliśmy się w świat symboli, żywiołów i tajemnic kreowanych przez Davida Lyncha. Zaś kompozycje E. Morricone pełne nostalgii, które wszyscy potrafimy zanucić, były wspaniałym odzwierciedleniem scen filmowych. Standardy z seriali „Polskie drogi” oraz „Noce i dnie” to również melodie, które chętnie podśpiewujemy, ponieważ są doskonale skonstruowane. Wspominane przez lata, świetnie utrwaliły się w pamięci słuchaczy. Wzruszający motyw przewodni z serialu „Polskie drogi”, przypomniał melomanom wojenne losy bohaterów, a „Walc Barbary” z filmu i serialu „Noce i dnie” przywołał znane obrazy. Miłośnicy kina doskonale pamiętają scenę, w której Józef Toliboski zrywa nenufary dla Barbary. Od dekad ta scena jest kultowa w polskim kinie; zawiera uwielbienie i czczenie dla ukochanej osoby. Następnie pojawiły się piękne tematy z filmów „Braveheart” oraz „Gladiator”. Nie musimy być romantykami, żeby ulec emocjom, słuchając tych melodii. Ogromną niespodziankę sprawił artysta, kiedy rozpoczął temat z gry „Super Mario Bros”. W latach osiemdziesiątych była to popularna gra przeznczona na konsolę Nintendo. Melodie tej gry, ze względu na ograniczony zakres barwowy, są mechaniczne i piskliwe. Taki właśnie efekt osiągnął solista, odpowiednio registrując organy. Koncert zakończyło wykonanie dwóch tang - C. Gardela - Tango "Por una cabeza" oraz A. Piazzolli – Libertango. To szalenie znane utwory. Ponownie, gdy oddaliśmy się dźwiękom muzyki, łatwo przypomnieliśmy sobie scenę, kiedy A. Pacino tańczy tango lub nagle zamiast organów usłyszeliśmy dźwięk bandeonu.
Występ Pawła Seligmana był dynamiczny, czasem żartobliwy, a przede wszystkim niezwykle efektowny. Wykonania artysty były porywające, więc publiczność siedziała zasłuchana do ostatniego dźwięku. Dzięki grze solisty melomani „płakali” za sprawą tematów, np. z filmu „Gladiator” i byli ubawieni, np. w czasie słuchania tematu z komputerowej gry platformowej. Paweł Seligman jest utalentowanym organistą, a podczas tego koncertu dał się również poznać jako fenomenalny aranżer. Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do standardowego brzmienia organów Kościoła Jezusowego. Występ Pawła Seligmana przekonał wszystkich o niecodziennych i niezwykłych możliwościach tego instrumentu.
Po wykonaniu utworu finałowego artysta podziękował za zaproszenie na festiwal. Przyznał, że odnowione organy są znakomitym instrumentem. Należy przypomnieć, że solista czynnie włączył się w akcję „Ratujmy Organy Kościoła Jezusowego” kilka lat temu.
Koncert rozpoczął ks. proboszcz Tomasz Chudecki. Przywitał zebranych słuchaczy i przeczytał fragment Pisma Świętego (Psalm 150). Na zakończenie, razem z dyr. art. festiwalu Wojciechem Wantulokiem, podziękował artyście za oryginalny występ, publiczności za udział w koncercie oraz prelegentce, która poprosiła melomanów o złożenie dobrowolnych „cegiełek”, przeznaczonych na remont kościoła. Następnie wszyscy zmówili modlitwę „Ojcze Nasz”.
„Organy inaczej” był koncertem, który ze wszech miar pozostanie w pamięci wszystkich jako niezapomniany, wyjątkowy, po prostu inny, o czym zapewnia autorka artykułu, Joanna Lazar-Chmielowska.
fot. Dariusz Chmielowski