Listopad 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
W dniu 21.07.2019r. odbył się II Koncert w ramach Festiwalu Koncerty Wyższobramskie, podczas którego wystąpili Daniel Strządała – organy, Justyna Bujak – sopran.
Daniel Strządała jest absolwentem Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Witolda Zabornego. Jest laureatem szeregu nagród ogólnopolskich konkursów organowych i klawesynowych. W 2011 roku został stypendystą Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach; otrzymał też stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Koncertuje w kraju i za granicą jako instrumentalista (organista i klawesynista), improwizator oraz kameralista. Zajmuje się również teorią muzyki, zwłaszcza kompozycją – jego utwór „Preludium i fuga na temat Apelu Jasnogórskiego” zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Organowym i Kompozytorskim w Bielsku-Białej w 2011 r. Pełni funkcję organisty w kościele św. Józefa w rodzinnym Zabrzegu. Jest także współprowadzącym oraz organistą Chóru św. Józefa w Zabrzegu, z którym nagrał trzy płyty. W marcu 2012 r. nagrał solową płytę „Impresje organowe w dekanacie czechowickim”. Od grudnia 2018 r. jest członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej diecezji bielsko-żywieckiej.
Justyna Bujak - absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkurów wokalnych. Brała udział w takich wydarzeniach jak, np. występowała pod dyrekcją Benjamina Bayla w ramach festiwalu „Akademia Bachowska” w Filharmonii Wrocławskiej. Z sukcesem zaprezentowała się na XIX Leszczyńskim Festiwalu Muzycznym im. Romana Maciejewskiego, gdzie wykonała m.in. Pieśni Bilitis Romana Maciejewskiego w opracowaniu na Trio stroikowe, głos i fortepian. Uczestniczyła w wielu kursach prowadzonych m.in. przez:, Helenę Łazarską, Agatę Izabele Kłosińską, Ubaldo Fabbri, Stefanie Donzelli, Eve Blahov, Thomasa Heyera, Ewę Biegas, Gerharda Kahrego.
Współpracowała z reżyserami takimi jak: Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, Marek Weiss –Grzesiński, Michał Znaniecki, Beata Dzianowicz.
Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak: Paweł Kotla, Elżbieta Krzyżanowska-Łaboda, Marta Kluczyńska, Sławomir Chrzanowski, Piotr Sułkowski, Artur Wróbel, Benjamin Bayl.
Program: Johann Sebastian Bach (1685-1750) - "Quia respexit" z Magnificat D-dur BWV 243 (śpiew, organy), Władysław Lindert (1920-2013) - "Niech wzniesie się w niebiosy" (śpiew, organy), J. S. Bach – Fantazja C-dur BWV 573; rekonstrukcja w formie improwizacji (organy), Gioacchino Rossini (1792-1868) - "Crucifixus" z "Petite messe solennelle" (śpiew, organy), Georges Bizet (1838-1875) - Agnus Dei (śpiew, organy), Wł. Lindert – Introdukcja-Passacaglia-Fuga (organy), Stanisław Hadyna (1919-1999) - Ave Maria (śpiew, organy), Daniel Strządała (*1995) - Fantazja Cieszyńska (improwizacja; organy), Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) - aria "Jerusalem" z oratorium Paulus op. 36 (śpiew, organy), G. Rossini - "O salutaris Hostia" z "Petite messe solennelle" (śpiew, organy).
W czasie tego wieczoru muzycznego wystąpili artyści, którzy dopiero rozpoczynają karierę muzyczną. Jednakże posiadają już spore osiągnięcia, a występ w Kościele Jezusowym, z pewnością, był ich kolejnym sukcesem zawodowym.
Program wieczoru był niezwykle zróżnicowany. Od kompozycji barokowych, aż po współczesność. Mogliśmy poznać utwory, np. Władysława Linderta, kompozytora związanego z Cieszyńskim i Górnym Śląskiem. Daniel Strządała napisał pracę magisterską o tym muzyku i dzięki jego pomocy zostały zaprezentowane najważniejsze fakty z jego życia i twórczości. Również solista – organista zagrał własną kompozycję „Fantazję Cieszyńską”. Czasem zdarza się, że utwory, które należą do muzyki współczesnej przysparzają nam kłopotów w odbiorze. Krótko mówiąc są trudne w zrozumieniu warstwy muzycznej. Natomiast słuchając dzieła Daniela Strządały każdy słuchacz nie czuł się zagubiony, ponieważ w tej spójnej kompozycji mógł odnaleźć świetnie znane sobie tematy, np. pieśni Płyniesz Olzo czy Ojcowski dom.
Śpiew Justyny Bujak wypełnił cały Kościół Jezusowy; mieliśmy okazję słuchać prawdziwej diwy operowej, która doskonale panowała nad wydobyciem dźwięku. Głos solistki był piękny, czysty i świetnie wyeksponowany na tle organów.
Po każdym utworze rozlegały się gromkie brawa, więc nie jestem pewna, które produkcje bardziej podobały się wokalne, czy instrumentalne? Myślę, że prezentacje obu wykonawców spotkały się z ogromnym podziwem ze strony publiczności.
Daniel Strządała oraz Justyna Bujak mieli okazję współpracować, m.in. z prof. Krystyną Krzyżanowską – Łobodą, która zgodziła się napisać opinię na temat ich wspólnych przedsięwzięć.
Justyna Bujak – „Justynę poznałam w czasie realizacji Czarodziejskiego Fletu na naszej uczelni. Nie śpiewała ale wspomagała organizacyjnie to przedsięwzięcie i wtedy zwróciłam uwagę na Jej niezwykłą energię. Nie wiem czy można powiedzieć charyzmę o tak młodej osobie, ale to kiedyś mam nadzieję będzie „to”. Potem współpracowaliśmy przy realizacji Małej Mszy Uroczystej i wtedy usłyszałam Jej głos po raz pierwszy. Jest bardzo ciekawy barwowo i ma duże możliwości. W interpretacji zdecydowana osobowość Justyny bardzo pomagała. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś nasze drogi artystyczne się zejdą - może w Operze Śląskiej?” Daniel Strządała – „Wielokrotnie z Nim współpracowałem i uważam Go za wspaniałego muzyka, który potrafi zagrać wszystko. W Rossinim też pokazał się wspaniałe. Jest obecnie najlepszym interpretatorem Va, pensiero w wersji organowej, jakiego słyszałam kiedykolwiek”. Bardzo dziękujemy prof. Krystynie Krzyżanowskiej – Łobodzie za powyższe słowa.
W związku z wyjazdem ks. proboszcza Marcina Brzóski oraz dyr. art. Wojciecha Wantuloka, wraz z Chórem Kościelnym pod dyr. diakon Joanny Sikory, do partnerskiej parafii w Schwabach, koncert rozpoczął ks. proboszcz senior Janusz Sikora. Przywitał wykonawców, publiczność oraz wspomniał o wyjątkowym usytuowaniu Kościoła Jezusowego i znaczeniu muzyki, która zawsze pełni ważną rolę w tej świątyni.
II Koncert w ramach festiwalu Koncerty Wyższobramskie zakończył się owacją na stojąco, którą publiczność zgotowała artystom. Następnie prelegentka podziękowała artystom za wspaniały koncert, a zebranych poprosiła o złożenie symbolicznych „cegiełek” przy wyjściu z kościoła, które będą przeznaczone na remont kościoła.
Joanna Lazar-Chmielowska, była studentka prof. Krystyny Krzyżanowskiej – Łobody i prelegentka podczas koncertu.
fot. Dariusz Chmielowski