Polski English Deutch France Czech

Biuletyn Informacji Publicznej Cieszyn na Instagram
Cieszyn na Instagram






Unia

eUrzżd - Elektroniczne Usżugi dla Mieszkażca


Budzet Obywatelski

Cmentarze Komunalne w Cieszynie
System gospodarowania odpadami

Pobierz najnowszy numer Wiadomożci Ratuszowych
Miejski System SMS-owy

Imprezy nadchodzące

Lipiec 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Dyżury aptek

Apteka Farmarosa,
ul. Bobrecka 27
tel.: 33 858-27-65
Mapa inwestycji w Cieszynie



Strona pożwiżcona GPR
Gminny Program Rewitalizacji


Strona pożwiżcona kopercie życia

czeski Cieszyn - oficjalny serwis

Relacje z imprez / artykuły / komunikaty

Recital Mistrzowski

2019-08-23


W dniu 14.07.2019r. odbył się Koncert Inauguracyjny II edycji Koncertów Wyższobramskich w Kościele Jezusowym w Cieszynie. Z Recitalem Mistrzowskim wystąpił Michał Markuszewski.

Absolwent klasy organów i fortepianu Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Laureat ogólnopolskich, jak i zagranicznych konkursów organowych, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występował z recitalami na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, w Czechach, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz ponad 170 miastach w Niemczech. Michał Markuszewski zajmuje się również problemami ochrony zabytkowych organów. Z jego inicjatywy i pod jego nadzorem w latach 2004-2008 odrestaurowano zabytkowe organy z 1900 roku firmy Schlag und Shne w kościele ewangelicko-reformowanym w Warszawie, gdzie od 2004 roku pełni funkcję organisty. Od kilku lat zajmuje się działalnością managerską i animacją kulturalną. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym międzynarodowego cyklu koncertów organowych na zabytkowych organach w kościele ewangelicko-reformowanym w Warszawie. Program Recitalu Mistrzowskiego - Michał Markuszewski - Preludium, Adagio i Fuga (improwizacja w stylu barokowym); Alexandre Pierre-Francois Boly - Fantazja i Fuga B-dur op. 18 nr 6; Franz Liszt - “Chór pielgrzymów” z opery Tannhuser R. Wagnera; Sigfrid Karg-Elert - Lobet den Herren mit Pauken und Zimbel schn z cyklu “Portraits” op. 101; Louis Vierne - Lied (z cyklu 24 Pièces en style Libre); Csar Franck - Preludium, Fuga i Wariacja op. 18; Alexandre Guilmant - Marsz n.t.: “Lift up your Heads” G.F. Hndla op. 15; Michał Markuszewski - Fantazja nt. podanej pieśni (improwizacja w stylu romantycznym).

Michał Markuszewski należy do grona wybitnych wirtuozów organów. Słuchacze mieli okazję poznać jego wyborną technikę oraz fenomenalną wyobraźnię muzyczną, co świadczy o nieprzeciętnym opanowaniu instrumentu.

Na początku koncertu słuchaliśmy improwizacji w stylu barokowym, a na zakończenie Fantazji – improwizacji, tym razem w stylu romantycznym na temat pieśni „Dzień po dniu”. Oba utwory, a zwłaszcza ten na koniec koncertu sprawiły, że słuchacze mieli okazję poznać brzmienie głosów, barw, niezwykłych połączeń, a przede wszystkim rozpiętość dynamiczną od delikatnego piano, aż po wzniosłe forte. To niezwykłe, że artysta zdołał stworzyć własne, oryginalne tematy w tak bardzo zdyscyplinowanym świecie muzyki barokowej. Michał Markuszewski posiada nadzwyczajną inwencję twórczą, ale też i mistrzowski warsztat, aby wykonać improwizowane utwory. Wobec takich doświadczeń wszyscy daliśmy się prowadzić mistrzowi w stan głębokiej refleksji muzycznej.

Romantyczny repertuar artysty pozwolił w pełni wykorzystać wspaniałe brzmienie organów Kościoła Jezusowego. Mogliśmy usłyszeć melancholijne harmonie, efektowne akordy, a czasem nawet całą orkiestrę.

Michał Markuszewski, z którym miałam okazję porozmawiać, jest szalenie skromnym człowiekiem. Mogą świadczyć o tym słowa, które skierował do publiczności po koncercie. Nie mówił o sobie, tylko podziękował za możliwość gry na takim instrumencie. Podkreślił ogrom pracy, jaką włożono w remont organów Kościoła Jezusowego.

Koncert rozpoczął ks. proboszcz Marcin Brzóska oraz dyrektor artystyczny festiwalu Wojciech Wantulok, który wyraził podziękowanie Urzędowi Miasta Cieszyna za wsparcie finansowe.

Ks. proboszcz pożegnał również słuchaczy. Dziękował soliście oraz konferansjerce, a także zwrócił się z prośbą do publiczności o złożenie symbolicznych „cegiełek” przy wyjściu z kościoła, które będą przeznaczone na remont kościoła. Modlitwa „Ojcze Nasz” oraz Błogosławieństwo ks. proboszcza zakończyły Koncert Inauguracyjny II edycji Koncertów Wyższobramskich.

Wspaniały Kościół Jezusowy i doskonały koncert zapewnili słuchaczom niezapomniane doświadczenia estetyczne, o czym jest przekonana autorka tego tekstu i konferansjerka,

Joanna Lazar-Chmielowska

foto: Dariusz Chmielowski


Urzżd Miejski, Wydziaż Kultury i Promocji Miasta promocja2@um.cieszyn.pl