Grudzień 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Uruchomienie Dworca Cieszyn przy ul. Hajduka w Cieszynie, co nastąpiło 28 kwietnia br., było pierwszym etapem realizacji projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020. Aktualnie projekt wszedł w końcową fazę polegającą m.in. na wdrożeniu biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej.
Co to jest bilet elektroniczny i jak będzie funkcjonować w Cieszynie? Oto kilka podstawowych informacji, które stanowić będą odpowiedź na to pytanie.
1. Bilet elektroniczny jest to bilet zapisany cyfrowo na plastikowej karcie (karta miejska) mającej formę i wielkość zwykłej karty bankomatowej. Na takiej karcie będą zapisywane zakupione bilety okresowe (np. 7-dniowe, 14-dniowe, 30-dniowe lub semestralne i wakacyjne), ale także karta może zawierać tzw. elektroniczną portmonetkę, z której pasażer będzie mógł w kasowniku opłacić jednorazowy przejazd (zakupić bilet elektroniczny jednorazowy).
2. Karta miejska będzie mieć formę spersonalizowaną (imienną).
3. Karty miejskie będzie można uzyskać w punkcie informacyjno-kasowym w budynku Dworca Cieszyn.
4. Zakupy biletów okresowych na karcie miejskiej, jak również doładowania środków na elektroniczną portmonetkę na karcie miejskiej będą możliwe:
• w punkcie informacyjno-kasowym w budynku Dworca Cieszyn,
• dwóch samoobsługowych biletomatach zlokalizowanych w budynku Dworca Cieszyn,
• w punktach doładowania kart miejskich na terenie miasta (lokalizacje będą podane do wiadomości w późniejszym terminie),
• poprzez Internet.
5. W autobusach zainstalowane będą nowe kasowniki umożliwiające korzystanie z biletów elektronicznych.
6. Posiadacz karty po wejściu do autobusu będzie musiał zbliżyć kartę do kasownika bez konieczności dokonywania jakiegokolwiek wyboru z ekranu kasownika.
7. Posiadacz karty będzie mógł opłacić przejazd (zakupić bilety) również osobom mu towarzyszącym. Jedynym warunkiem będzie posiadanie na elektronicznej portmonetce odpowiedniej puli środków. Należy uważać, aby osoby towarzyszące, dla których zostały zakupione bilety elektroniczne, wysiadły razem z właścicielem karty miejskiej, ewentualnie na wcześniejszych przystankach, w przeciwnym razie osoby te nie będą mogły legitymować się posiadaniem biletu.
8. W przypadku zakupionych biletów jednorazowych w autobusie za pomocą karty przy wyjściu z autobusu konieczne jest ponowne zbliżenie karty do kasownika bez konieczności dokonywania jakiegokolwiek wyboru na ekranie kasownika. Następuje wówczas tzw. wyrejestrowanie karty z autobusu, a system biletowy otrzymuje informację, że pasażer (albo wszyscy pasażerowie, dla których były kupione bilety za pomocą tej karty) zakończył przejazd autobusem. Jest to bardzo ważne w przypadku linii autobusowych, które wykraczają poza granicę Cieszyna. Jeżeli nie dokona się wyrejestrowania karty z autobusu system biletowy pobierze opłatę w takiej wysokości, jakby pasażer jechał do końca trasy – czyli przykładowo nie 2,80 zł, a 4,20 zł.
W kolejnych Wiadomościach Ratuszowych zamieszczone zostaną szczegółowe informacje związane z funkcjonowaniem biletów elektronicznych, a w pierwszej kolejności instrukcje korzystania z kasowników w autobusach. Film prezentujący sposób korzystania z kasowników będzie również wyświetlany na monitorach zamontowanych w autobusach.
Osoby, które nie będą posiadały karty miejskiej (np. mieszkańcy, którzy jeszcze nie zdecydowali się na posiadanie karty, jak również turyści) będą mogły opłacić przejazd za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej lub telefonem z funkcją NFC. W każdym autobusie będzie jeden kasownik dostosowany do takiej funkcji. Bilet będzie można również nabyć u kierowcy, ale za wyższą cenę. Pamiętać trzeba, że kierowca autobusu w komunikacji miejskiej przede wszystkim odpowiedzialny jest za kierowanie pojazdem i dbanie o to, aby nie było opóźnienia w kursie. Sprzedaż biletu przez kierowcę powinna odbywać się w wyjątkowych przypadkach.
W celu minimalizowania utrudnień w przejściu na bilet elektroniczny w komunikacji miejskiej, w okresie przejściowym będą stosowane tradycyjne bilety jednorazowe, jak również tradycyjne bilety miesięczne.
Wydział Strategii i Rozwoju Miasta