Listopad 2024 | ||||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
W dniach 2-5 października 2017 r. przedstawiciele Przedszkola Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie odwiedzili Schwabach. Celem wizyty była realizacja kolejnego etapu współpracy oświatowej między parafiami: cieszyńską a niemiecką.
W ramach trzydniowej wizyty zaplanowano m.in. zwiedzanie Schwabach i Norymbergii oraz odwiedzenie licznych zabytków. W drugim dniu odbyła się wizyta w pierwszym przedszkolu St. Lukas – placówce na peryferiach miasta i z dostępem do lasu. Odwiedzającym najbardziej spodobały się tzw. „zielone sale”, a wśród nich „stacja z wagonem” czyli postawiona w lesie przyczepa wyposażona w stoliki i ławki oraz zabawki badawcze (lupy, mikroskopy itp.) Następnie zaplanowana została wizyta w Centrum Rodziny „MatZe” i przedszkolu St. Matthus. Tutaj uwagę zwiedzających zwróciły „kuchnie dla dzieci” czyli pomieszczenie wyposażone w sprzęty kuchenne dostosowane do wzrostu dzieci. Na zakończenie wizyty w przedszkolu odbyło się spotkanie z wszystkimi pracownikami centrum i przedszkola.
Ostatnim odwiedzonym przez nas przedszkolem było przedszkole St. Martin, gdzie został zaprezentowany odwiedzającym krótki program artystyczny przygotowany przez dzieci. Ostatnim elementem wyprawy była wizyta w ewangelickim centrum. Tam pastor Paul Zellfelder opowiedział o funkcjonowaniu centrum.
Niemieckie przedszkola różnią się nieco od polskich. Przedszkola w Niemczech są w każdym landzie organizowane i finansowane nieco inaczej. Jednak na każdym landzie spoczywa obowiązek zapewnienia dzieciom w wieku 3-6 lat miejsca w przedszkolu, a wszystkie dzieci, niezależnie od wieku,przebywają razem (nie ma podziału na grupy wiekowe), a co za tym idzie – nie realizują programu nauczania. Przedszkola niemieckie pełnią funkcję placówek opiekuńczych, a w Polsce opiekuńczo-wychowawczą. Dzieci w niemieckich przedszkolach uczą się przede wszystkim samodzielności i podejmowania właściwych decyzji. W Polsce większość placówek dla dzieci jest prowadzonych przez władze samorządowe. Natomiast u naszych zachodnich sąsiadów większość przedszkoli prowadząorganizacje pozarządowe oraz prywatne firmy.